Dressuur, vaardigheidsproef en de marathon

 
De deelnemers aan de samengestelde menwedstrijden moeten deze drie onderdelen voltooien. Elk van de onderdelen vergt een specifieke deskundigheid, maar in alle gevallen is het voor toeschouwers een lust voor het oog. En terwijl we hindernissen in het dagelijks leven niet graag tegenkomen, is het er bij de menwedstrijden juist vaak om te doen.

 

Dressuur:
In de dressuur wordt een aantal voorgeschreven figuren gereden. Voor de paarden is de dressuur vooral een test op hun kalmte, de regelmaat van hun gangen, drang naar voren, soepelheid en correcte houding.
De menner wordt beoordeeld op zijn stijl en nauwkeurigheid van het rijden en op de beheersing van het span.
Behalve de menner bevinden zich een of twee hulpkoetsiers ('grooms') op het rijtuig. Zij steken de helpende hand toe, bijvoorbeeld als het tuig breekt of losraakt.

 

Vaardigheid:
Bij de vaardigheidsproef worden vooral de conditie, gehoorzaamheid en souplesse van de paarden, alsmede de behendigheid en het vakmanschap van de koetsier beoordeeld. De hindernissen worden gemarkeerd door twee of meer kegels waarop een balletje ligt. Deze hindernissen bestaan uit verschillende figuren, zoals een schaapskooi. De ruimte tussen de kegels is slechts 20 á 35 cm breder dan de spoorbreedte van het rijtuig. Het omverrijden van kegels of het afstoten van balletjes levert strafpunten op.
Ook worden strafpunten opgelegd voor weigering van het span of het nemen van een verkeerde poort en het afstappen van de 'groom(s)'. Op meerdere plaatsen staan juryleden, die nauwkeurig afwijkende gangen of andere strafbare incidenten aan de hoofdjury rapporteren. In iedere hindernis staan juryleden precies het gereden traject te registreren. Bovendien worden de tijden in die hindernis geklokt en onmiddelijk doorgegeven aan de hoofdjury.

 

Marathon:
De marathon is een proef om het conditiepeil en het uithoudingsvermogen van de paarden te beoordelen, en een test op het tempogevoel en de menvaardigheid van de koetsier. De lengte van de marathon is 24 kilometer, maar het zijn vooral de hindernissen die bepalen wie met veel of weinig strafpunten naar huis gaat. Er zijn 6 to 7 hindernissen gebouwd, elk met verschillende poorten. De verrichtingen van de deelnemers zijn gemakkelijk te volgen.